Vitamine D tekort in de wintermaanden

In de wintermaanden is de inname van vitamine D een stuk lager dan de dagelijkse hoeveelheid die wordt voorgeschreven. Uit onderzoek van Unilever, gedaan onder o.a. Zweden, Nederlanders en Britten, blijkt dat het vooral de koudere maanden zijn waarin er een tekort ontstaat.

Vitamine D is een vitamine die een belangrijke rol speelt voor veel specifieke gezondheidsproblemen, en daarmee ook de gezondheid in het algemeen. Het is voor velen bekend dat het lichaam vitamine D nodig heeft voor sterke botten en tanden.  Het zorgt voor de verbetering van de calciumopname uit voeding en slaat hiermee calcium en fosfor op in de botten en tanden tijdens de groei. Ook draagt vitamine D bij aan het immuunsysteem, bevordert het de spierfunctie en is het van groot belang bij de groei en ontwikkeling van lichaamscellen.

Dat het aanvullen van vitamine D van groot belang is, blijkt uit de vele klachten die kunnen ontstaan wanneer er een tekort optreedt. Mensen met een donkere huid, mensen die niet veel buiten komen, veganisten en vegetariërs lopen extra risico op, zoals bijvoorbeeld spierpijn, spiertrillingen en krampen, lusteloosheid en zelfs bloedend tandvlees.

De inname van Vitamine D gebeurt voornamelijk uit voedingsbronnen als vlees, vis en boter. Echter, zonlicht is ook belangrijke bron. Doordat in de wintermaanden de dagen korter zijn en mensen meer binnen zitten, lopen veel mensen deze dosis aan vitaminen mis. Om het tekort te compenseren, is het aan te raden de inname hoofdzakelijk uit voeding te halen. Ondanks dat, blijkt het toch vrijwel moeilijk de dagelijkse hoeveelheid binnen te krijgen op basis van alleen voeding.

Naast het innemen van bijvoorbeeld multivitaminen, ter bevordering van de weerstand, stelt Unilever dat de hoeveelheid vitamine D in voedingsmiddelen kan worden verdubbeld. Deze strategie zou met slechts enkele aanpassingen aan de voeding een doelgerichte oplossing kunnen zijn op het vitamine D te kort.


Bron:

Geef een reactie